Op 9 augustus 2024 bezocht ik gemeente Eersel. Ik beoordeelde de gemeente op haar toegankelijkheid.
Voor vertrek bekeek ik hun website. Ik vond deze heel toegankelijk: de kleuren op de website zelf zijn misschien een beetje druk, maar je kunt het heel makkelijk aanpassen door een knop bovenin. Op de website is wel makkelijk info te vinden over digitale toegankelijkheid, maar niet over fysieke toegankelijkheid.
Op sociale media zijn video’s ondertiteld, maar miste ik alt-teksten voor mensen met een visuele beperking.
Het gemeentehuis is goed bereikbaar met de auto. Met het OV is dat minder goed bereikbaar, er stopt ook geen bus direct voor de deur. Mensen in een rolstoel kunnen goed naar binnen. Maar er waren geen geleidelijnen voor mensen met een visuele beperking. Ik werd vriendelijk en proactief ontvangen. Toen ik vroeg aan de baliemedewerker hoe de gemeente werkt aan toegankelijkheid, noemde ze 3 punten:
- Altijd tijd om mensen te helpen op de manier die mensen zelf nodig hebben.
- Veel deurendie automatisch opengaan in gebouwen van de gemeente.
- Laatst werd er gebeld over een drempel op een kruispunt waar mensen in een rolstoel lastig overheen konden. Daar is toen meteen werk van gemaakt.
Volgende stop: restaurant NU. Ik zag veel drempels, maar ze vertelden me dat er oprijplaten waren waarmee mensen in een rolstoel naar binnen kunnen. Als ik een tip mag geven: zet duidelijk op je website hoe toegankelijk je bent. Vertel dat er een ramp (een korte hellingsbaan over een drempel voor rolstoelen en kinderwagens) is, maar vertel ook eerlijk dat er geen toegankelijk toilet is. Het is fijn om dit te weten.
Op de website van het Kempenmuseum staat uitgebreid beschreven hoe toegankelijk ze zijn. Dit zijn ze ook echt. Ze hebben een toegankelijke lift, met duidelijke uitleg hoe deze werkt. Ze hebben een toegankelijk toilet. Er zijn vrijwel geen drempels. Het was ook lekker rustig. Wel kunnen ze werken aan de toegankelijkheid voor mensen met een auditieve beperking. Bijvoorbeeld door alle video’s te ondertitelen.